Путне исправе
За време боравка у иностранству, путна исправа служи њеном имаоцу за доказивање идентитета и као доказ о држављанству Републике Србије. Путну исправу може користити само лице на чије име је издата.
Молимо да путне исправе за време боравка у иностранству чувате. У случају губитка или оштећења обратите се најближем дипломатско-конзуларном представништву Републике Србије.
Издавање пасоша
Пасош се издаје са роком важења од десет година. Лицима млађим од три године живота пасош се издаје са роком важења од три године, а лицима од три до 14 година живота са роком важења од пет година. Путни лист се издаје са роком важења који је потребан за повратак у Р. Србију, а најдуже до 60 дана.
Захтев за биометријски пасош се подноси лично, доласком у ДКП. Узимање биометријских података подразумева: фотографисање, узимање отисака прстију и дигиталног потписа. Неопходна документа за издавање биометријског пасоша су:
- пасош Р. Србије (уколико га подносилац захтева поседује);
- идентификациони документ са фотографијом из ког се поуздано може утврдити идентитет подносиоца захтева, издат од стране надлежних органа Р. Србије или важећa јавнa исправa са фотографијом из које се поуздано може утврдити идентитет подносиоца захтева, издатa од стране надлежних иностраних органа (уколико подносилац захтева не поседује пасош Р. Србије);
- доказ о боравку у иностранству, на увид и у сврху утврђивања надлежности ДКП;
- уплата конзуларне таксе се може извршити искључиво у готовини.
Малолетно лице, без обзира на старост, добија властити пасош. За малолетна лица до 18 година, неопходно је присуство оба родитеља или писана сагласност родитеља који није присутан. Изјава о сагласности другог родитеља је неопходна и када је један родитељ страни држављанин. Један од родитеља може да поднесе захтев искључиво уколико самостално врши право родитељског старања над дететом о чему је неопходно приложити одговарајући доказ.
Изјава о сагласности родитеља се може дати и електронским путем преко портала еУправе. Лице које подноси захтев је потребно да обавести о тзв. ЕГН броју који се добија приликом добијања електронске сагласности.
Законски рок за решавање захтева за пасош, поднет у иностранству, је 60 дана од дана подношења захтева. Пасош се преузима лично, а може бити уручен и лицу које подносилац захтева овласти, у ком случају је потребно да овлашћено лице донесе следеће:
- овлашћење (написано на српском језику и прописно оверено);
- пасош подносиоца захтева (ради поништења);
- важећи пасош или личну карту овлашћеног лица.
Пасош за малолетна лица преузима један од родитеља. Уколико је захтев поднео један родитељ уз писану сагласност другог, пасош преузима родитељ који је поднео захтев. Малолетно лице не мора да буде присутно.
ДКП нису у могућности да приме захтев за биометријски пасош за следећа лица:
- децу рођену у иностранству док се не изврши пријава рођења, односно не упишу у матичу књигу рођених у Р. Србији;
- која закључе брак у иностранству и промене презиме, док се наведена промена презимена не изврши и у матичним књигама у Р. Србији.
Нестанак пасоша
Нестанак важећег биометријског пасоша Р. Србије у иностранству, без обзира да ли је у питању губитак или крађа, пријављује се иностраној локалној полицији и од исте треба добити потврду/извештај о нестанку пасоша. Након тога, нестанак пасоша се пријављује најближем ДКП и, у завиности од ситуације, подноси се захтев за нови пасош или путни лист за повратак у Србију. Без обзира који захтев се подноси (пасош или путни лист) истовремено се покреће и поступак за оглашавање пасоша неважећим.
Приликом подношења захтева у ДКП даје се писана изјава о околностима нестанка пасоша, прилаже потврда иностраног органа и плаћа конзуларна такса за оглашавање пасоша невежећим.
Издавање путног листа
Путни лист је путна исправа која служи само за повратак у Србију са роком важења који је потребан за повратак и издаје се лицима која су пријавила нестанак пасоша или у другим случајевима прописаним Законом. Захтев за издавање путног листа се подноси лично.
За издавање путног листа неопходно је приложити следећа документа:
- документ за идентификацију (важећа лична карта, возачка дозвола Р. Србије, претходни пасош). Инострани идентификациони документ се прихвата уколико подносилац захтева нема идентификациони документ издат од стране органа Р. Србије.
- потврда или извештај иностране полиције о пријави нестанка пасоша;
- попуњена и потписана изјава о нестанку пасоша;
- две фотографије величине 3,5 x 4,5 цм које верно одражавају лик (снимљене спреда – не из профила или полупрофила);
- читко попуњен и потписан захтев за издавање путног листа;
- уплата конзуларне таксе се може извршити искључиво у готовини.
За малолетна лица до 18 година, неопходно је присуство оба родитеља или присуство једног родитеља и прописно оверена писана сагласност родитеља који није присутан.
Путни лист за новорођено дете се може издати по извршеној пријава рођења, односно упису у матичу књигу рођених у Р. Србији
Амбасада препоручује да се пре куповине авионске карте за повратак у Србију, претходно провери да ли је потребна транзитна виза за земљу преко које ће носилац путног листа Р. Србије путовати за Србију. Наведено можете проверити овде.
За све додатне информације, молимо да се обратите Амбасади искључиво упитом на consular.abudhabi@mfa.rs.